Berättelsen kretsar kring den 16-åriga Umi Matsuzaki. Hon bor i ett gammalt hus där rum hyrs ut till de som behöver det. Huset har fått namn efter sin belägenhet som tronar uppe på "vallmokullen" med bra utsikt över redden utanför Yokohamas hamn men där vattnet närmast hamnen döljs av träd och hus. Under Koreakriget tio år tidigare förlorade Umi sin far. Han var kapten på ett förrådsfartyg som exploderade sedan det gått på en mina utanför den koreanska halvön. Hon har en flaggstång på tomten, och i den reser hon varje dag de två signalflaggorna som signalerar "Farväl/Lycka till" till sjöfarande. Flaggresandet förblir inte obemärkt, och en dag läser hon i skoltidningen en dikt tillägnad den märkliga flaggsignalisten. Dikten är skriven av Kazama Shun som ser flaggorna eftersom att han skjutsas till skolan på sin pappas bogserbåt varje dag och då ser flaggorna. Shun går på samma skola som Umi och är aktiv i skolans kulturklubb, som också fungerar som redaktion för skoltidningen (Latinhusets veckoblad i den svenska översättningen). Klubben har sitt kontor i Quartier Latin, det gamla nedgångna trähus som huserar många av skolans klubbar och som skolans ledning planerar riva till förmån för ett nybygge. Detta river upp känslorna, inte bara mellan elever och skolledning, utan också mellan eleverna själva. Umi blir genom sin lillasyster Sora involverad i kulturklubbens redaktion och därmed närmare bekant med Shun. Hon visar honom ett foto där hennes far finns med, och samma foto finns hemma hos Shun! De två börjar nysta i vad detta kan innebära.
Uppe på Vallmokullen (eller コクリコ坂から/Kokuriko-zaka Kara som den heter på japanska) släpptes 2011 och är därmed den senaste filmen från studion att släppas utanför Japan, och även den senaste att släppas för hembruk. The wind rises (även mer känd som Hayao Miyazakis sista film innan han går i pension) är ju från i år men med tanke på hur långsamma Studio Ghibli är på att distribuera sina filmer till den större massan lär det vara först nästa viner den släpps här i Sverige. Filmen drog in ungefär tre gånger så mycket pengar som den kostade att göra, fick ganska bra kritik (alltså jättegod kritik, men med Ghiblimått mätt var den bara "ganska bra") och vann traditionsenligt pris för bästa animerade film på Japanese Academy Prize vilket Goro genant nog misslyckades vinna med sin första film. Det är ju verkligen ett tecken på hur han växt sedan den filmen.
Men har han verkligen lyckats? Ja, det skulle jag nog säga för det här är faktiskt en bra film, om än ganska händelsefattig egentligen och verkligen heeeelt ofarlig (förutom de inslag av möjlighet för ett incestuöst förhållande medan syskon vilket kanske inte känns jättebarnfilm men det fixar sig nog ska du se). Den har fin musik, trevliga karaktärer och väldigt, väldigt vackra miljöer. Vad jag däremot tänkte på när jag såg filmen var att den inte var jättevälanimerad utan ofta kändes ganska hackig. Det är väl något man får ta när en film är handtecknad men Ghiblifilmer brukar se bättre ut än vad den här gjorde. Karaktärer i bakgrunden ser också heeeelt sjuka ut ibland men det är inte som sänker filmen för mig. Lite distraherande är det dock. Utöver det är ju filmen självklart inte helt perfekt heller men det finns som inte annat att klaga på. Filmen passar både bra för barn och vuxna, är väldigt lättillgänglig eftersom att den känns väldigt internationell i sin handling utan att blanda in jättemycket japansk kultur (vilket inte nödvändigtvis är en dålig sak men för mig som har så dålig koll kan det bli svårt att förstå vissa saker då) och man gillar ju som sagt karaktärerna i filmen, trots att en faktiskt har läppar och det känns jätteunderligt. Vackra körsånger också. 4/5 får filmen i varje fall men jag vet inte om den är speciellt stark för jag har sett flera Ghiblifilmer som är något bättre än den här (kalenderns första film, Kickis Expressbud, till exempel) men den är ju verkligen bra och en film jag rekommenderar alla där i julmörkret som vill känna lite värme och få bekantskap med vackra miljöer och mysiga karaktärer. Ja just det, och så är affischen till filmen jättefin också och den engelska dubbningen är faktiskt riktigt bra.
Det jag har insett efter en månad av Ghiblikalendern är ju att Joe Hisashi bara gjorde musiken till Hayao Miyazakis filmer och inte till andra Ghiblifilmer och när vi ändå är på hans spår kan jag ju förklara grejen med hans namn för Joe låter ju väldigt amerikanskt och Hisashi väldigt japanskt men det här är alltså bara ett artistnamn. Hans verkliga namn är det synnerligen japanska Mamoru Fujisawa och han har alltså inte komponerat den här filmens musik för det har Satoshi Takebe. Jag har sagt det här förr men jag blir lika imponerad för varje film där man har en tidigare helt okänd kompositör som inte gjort något soundtrack förr och så blir musiken jättebra och så är fallet även idag. Dagens låt är faktiskt filmens ledmotiv eftersom att det är jättebra och frambringar som ändå någon känsla inom mig. Vilken vet jag inte, men det här är väldigt vackert så här är alltså årets sista länk. JJJJJJIIIIIIIIIIUUUUUULLLLLLLLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNK!!!!!
HD! WHAAAAAAT!!!!!
-------------------------------------------------------
Tack, tack så mycket till alla er som läst Ghiblikalendern under denna månad och ni som önskade att ha den tillbaka. Nu ska jag äntligen få gå upp ur den här källaren och fira jul med min familj. Sedan kanske jag gör någonting som är opassande att nämna i den här barnvänliga kalendern så jag sparar det till Pittkalendern istället. Jaja, God jul och gott nytt år på er alla, jag hoppas att vi hörs snart igen!


















